COPIII VOȘTRI SUNT LIBERI!
– scurtmetraj documentar –
PREZENTAREA FILMULUI
„Copiii voștri sunt liberi!” este un scurtmetraj documentar de tip eseu, realizat de adolescenți în cadrul Taberei Urbane de Film Cined 2.1. Acesta explorează Revoluția Română din Decembrie 1989 într-o manieră personală și reflexivă, îmbinând experiențele tinerilor de astăzi cu imagini de arhivă și cadre contemporane. Prin vizitele la locuri simbolice, proiecțiile de film, atelierele de filmmaking și discuțiile critice despre libertate și democrație, adolescenții au fost inspirați să reflecteze asupra impactului Revoluției asupra societății actuale.
Filmul surprinde legătura dintre generația prezentă și evenimentele din ’89, arătând cum memoria colectivă și curajul continuă să modeleze percepțiile asupra libertății și drepturilor cetățenești. „Copiii voștri sunt liberi!” este un film care încurajează tinerii să reflecteze la modul în care libertatea este exercitată astăzi și la responsabilitatea civică pe care o au în menținerea și promovarea valorilor democratice.
Vizionarea scurtmetrajului și activitățile didactice propuse în acest kit pot fi integrate în orele de istorie, educație civică, sociologie, consiliere și dezvoltare personală sau pot fi abordate în cadrul programului Săptămâna Altfel.
Teme centrale:
- Libertatea și democrația
- Drepturi cetățenești
- Curajul și memoria colectivă
După vizionarea filmului, elevii vor discuta ce înseamnă libertatea pentru ei, ce libertăți și drepturi au într-un stat democratic comparativ cu perioada comunistă, și ce rol joacă tinerii în viața democratică a unei societăți.
OBIECTIVE EDUCAȚIONALE
- Dezvoltarea gândirii critice: Elevii vor analiza conceptele de libertate și democrație în contextul Revoluției Române și impactul acestora asupra lumii contemporane.
- Înțelegerea istoriei recente: Elevii vor dobândi o înțelegere mai profundă a Revoluției Române din 1989 și semnificația acesteia pentru generațiile prezente.
- Conștientizarea drepturilor cetățenești: Elevii vor compara drepturile și libertățile de care beneficiază astăzi cu cele din perioada comunistă.
- Dezvoltarea creativității: Elevii vor folosi tehnici de storytelling pentru a explora și exprima perspective personale asupra temelor de libertate, democrație și memorie colectivă.
SUGESTII PENTRU DESFĂȘURAREA ACTIVITĂȚILOR
- Discuție inițială: Profesorul poate începe prin a cere elevilor să definească noțiunile de „libertate” și „democrație” din perspectiva lor. Întrebări sugerate:
Ce înseamnă să fii liber într-o societate modernă?
Ce drepturi și responsabilități au cetățenii într-o democrație? - Prezentarea contextului istoric: Un scurt rezumat al Revoluției Române din 1989, subliniind importanța acesteia în răsturnarea regimului comunist și impactul asupra libertăților și drepturilor cetățenești din România.
Atât pentru documentare, cât și pentru formularea unor teme de discuție cu elevii, recomandăm manualul Istoria Comunismului pentru copii și tineri în România, realizat de MUZEUL COMUNISMULUI PENTRU COPII ȘI MEMORIALUL ÎNCHISOAREA PITEȘTI.
- Libertatea:
Ce înseamnă libertatea pentru tine? Cum o folosești în viața de zi cu zi?
Ce drepturi aveți voi ca tineri în 2024, pe care părinții sau bunicii voștri nu le aveau înainte de 1989?
Cum s-au schimbat drepturile și libertățile cetățenilor după Revoluție? - Memoria colectivă și curajul:
De ce este important să ne amintim evenimentele Revoluției Române?
Ce înseamnă „curaj” în contextul revoluției din ’89 și ce rol joacă astăzi? - Reflexia asupra istoriei:
Cum îmbină adolescenții din film experiențele lor personale cu evenimentele istorice?
De ce este important să avem viziuni personale asupra istoriei?
- Poster sau colaj despre „libertate” sau „democrație”:
Elevii pot crea un poster sau un colaj folosind imagini contemporane și simboluri care să reprezinte ideea de libertate sau democrație. - Interviu cu părinții sau bunicii:
Elevii pot intervieva membri ai familiei care au trăit în perioada comunistă, întrebându-i despre viața înainte de 1989, schimbările aduse de revoluție și cum percep ei libertățile actuale. Interviul poate fi filmat sau înregistrare audio. Ce au descoperit din discuția cu părinții sau bunicii? - Eseu scurt:
Elevii pot scrie un eseu de 1-2 pagini despre ce înseamnă libertatea pentru ei în contextul istoric al Revoluției din 1989 și cum cred că viața cetățenilor s-a schimbat după această perioadă. - Realizarea unui mini-documentar:
Elevii, în echipe, pot realiza un scurt documentar (5-10 minute) despre libertatea în România de astăzi, intervievând oameni din comunitatea locală despre percepțiile lor asupra libertății și democrației.
RESURSE PEDAGOGICE
Proiect co-finanțat de AFCN. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
CinEd 2.1 face parte din CinEd – proiectul european de cooperare cofinanțat prin programul Europa Creativă/MEDIA al Uniunii Europene dedicat educației cinematografice.