THE OTHER EUROPE’S CINEMA

The Other Europe’s Cinema este un program alternativ de educație cinematografică care își propune să crească și să dezvolte interesul pentru filmul est-european în rândul tinerilor cu vârsta cuprinsă între 14 și 19 ani.

The Other Europe’s Cinema încurajează și promovează folosirea cinematografiei ca instrument pedagogic în clasă, generând și oferind acces gratuit către materiale printr-o platformă educațională interactivă, instruind profesorii cum să folosească metode de educație cinematografică în clase prin organizarea unui atelier dedicat cadrelor didactice. În același timp încurajează  elevii să gândească critic și să analizeze instanțe media, să descopere istoria printr-o abordare euro regională și să le stimuleze apetitul pentru cinematografia Est-Europeană prin ateliere de educație prin film și proiecții organizate în școli partenere.

✔ ateliere de analiză de film în școli

✔ proiecții de film pentru tineri

✔ traininguri destinate cadrelor didactice

✔ Lecții video 

✔ Hub online permanent cu resurse educative

Deconstrucția filmului documentar, cu Florin Iepan

Filmul documentar, indiferent de categoria din care face parte, are o singură caracteristică: spune o poveste reală și are de-a face cu personaje și situații din realitatea înconjurătoare. Este un film de observație. În acest video, regizorul Florin Iepan intră în profunzimea poveștii care stă la baza montajului și vorbește despre efectul kuleshov și provocările actuale din cinematografie, adăugând o perspectivă proprie asupra modului în care va arăta viitorul filmului documentar.

Scene memorabile din filmul românesc de arhivă, cu Bogdan Movileanu

Filmele clasice românești merită văzute și analizate pentru că dețin o realitate pe care cu toții vrem să o știm. În acest video, Bogdan Movileanu vorbește despre câteva secvențe memorabile din trei filme românești: Meandre (r. Mircea Saucan, 1966), Duminică la ora 6 (r. Lucian Pintilie, 1966) și Reconstituirea (r. Lucian Pintilie, 1968).

Reprezentări ale romilor în cinematografia românească, cu Alex Condrache

Alex Condrache ne vorbește despre reprezentări ale romilor în cinematografia românească, folosindu-se de poveștile din filmele Aferim (r. Radu Jude, 2015) și Gadjo dilo (r. Tony Gatlif, 1997). Cele două filme oferă perspective diferite despre o minoritate pe care mult prea des o judecăm în necunoștință de cauză: fie pentru că nu le cunoaștem trecutul, fie pentru că nu le înțelegem valorile.

Alex ne invită să descoperim ce s-a întâmplat cu etnia romă în ultimele secole, din filmul Aferim și să cunoaștem anumite aspecte din comunitățile tradiționale de romi, din filmul Gadjo dilo.

Introducere în noile valuri postbelice din cinematografiile central-europene, cu Ionuț Mareș

În cadrul lecției video „Introducere în noile valuri postbelice din cinematografiile central-europene”, criticul de film Ionuț Mareș prezintă contextul istoric și cinematografic postbelic din cele patru țări comuniste- Polonia, Cehoslovacia, Ungaria și Iugoslavia. Ne sunt prezentate trăsăturile generale și o trecere în revistă a principalilor regizori și filme ale acestor mișcări înnoitoare în cinematografie.

Ionuț Mareș este jurnalist şi critic de film. Este titularul rubricii de cronică de cinema a site-ului de cultură Ziarul Metropolis şi al rubricii Emerging Voices, dedicată tinerelor talente din cinematografia română, a revistei online Films in Frame. Colaborează de asemenea în calitate de curator sau de moderator cu câteva festivaluri de film din țară.

Scurtă introducere în Noul Cinema Românesc, cu Adina Baya

 În cadrul lecției „Scurtă introducere în Noul Cinema Românesc”, lectorul universitar Adina Baya discută cum a apărut Noul Cinema Românesc și cum arată filmele Noului Cinema Românesc. Lecția este o trecere în revistă a trăsăturilor distinctive ale acestuia: motivaţia cadrelor lungi şi largi, lipsa dramatizării de tip mainstream, sunetul diegetic, filmarea „în timp real”, minimalismul.

Adina Baya este lector la Universitatea de Vest din Timișoara. A publicat numeroase articole de cercetare şi cărţi la edituri din ţară şi străinătate. De peste 10 ani este autor al unei rubrici de cronici cinematografice în revista Orizont și a publicat două colecții de astfel de articole, împreună cu Cristina Chevereșan.

Despre profilul milionarului de carton și goana după bani în filmul românesc contemporan, cu Alexandru Condrache

 

 În acest video, Alex Condrache discută despre filmul regizat de Nae Caranfil Filantropica, apărut în 2002, despre documentarul lui Alexandru Solomon din 2010, Kapitalism, rețeta mea secretă și despre Marfa și banii, filmul de debut al lui Cristi Puiu, apărut în 2001. Cele trei producții cinematografice conturează o tipologie care a marcat România de după Revoluție, și anume omul obsedat de înavuțire. Unii dintre acești oameni sfârșesc în ratare, iar alții urcă în ierarhia socială, așa cum sunt așa-numiții “milionari de carton”.

Alexandru Condrache are o licenţă în filosofie și un master în comunicare/jurnalism este un tânăr cercetător specializat în literatură comparată, teorie literară și studii culturale. A obținut un doctorat în filologie la Universitatea de Vest din Timișoara, iar în prezent scrie o a doua teză doctorală în literatură comparată la Western University London în Canada.

 

Dialog cu Marius Chivu și Alex Condrache: Romane central-europene ecranizate

În acest dialog, Marius Chivu și Alex Condrache analizează trei ecranizări ale unor romane central si est-europene: Soldații. Poveste din Ferentari (2017); În slujba regelui Angliei (2006) și Santantango (1994). Cei doi discută despre ce înseamnă o ecranizare bună, care sunt scenele de impact din cele trei filme și scot în evidență relația complementară dintre cele trei filme și romanele care au servit ca sursă de inspirație.

Marius Chivu (n. 1978) este cronicar literar, scriitor, traducător şi redactor‑editor al revistei Dilema veche. A absolvit Facultatea de Litere a Universităţii din Bucureşti şi a debutat publicistic cu recenzii literare în anul 2000 în revista România literară. A publicat : Vîntureasa de plastic (poezie, Brumar, 2012 ; nominalizare la Premiul Cartea Anului acordat de revista România literară, Premiul pentru debut al revistei Observator cultural şi Premiul pentru debut al USR) ; Trei săptămâni în Himalaya (jurnal de călătorie, Humanitas, 2012) şi Ce‑a vrut să spună autorul (interviuri, Polirom, 2013).

Alexandru Condrache are o licenţă în filosofie și un master în comunicare/jurnalism este un tânăr cercetător specializat în literatură comparată, teorie literară și studii culturale. A obținut un doctorat în filologie la Universitatea de Vest din Timișoara, iar în prezent scrie o a doua teză doctorală în literatură comparată la Western University London în Canada.

 

Descarcă broșura Despre Film.

O scurtă introducere în Limbajul Cinematografic pe care o vei putea folosi în clasă, la orele de curs.
Aceste material a fost dezvoltat în cadrul proiectului The Other Europe’s Cinema, pentru atelierele de educație cinematografică. În octombrie și noiembrie 2020 în jur de 200 de elevi din întreaga țară au beneficiat de ateliere în cadrul proiectului.
Materialul a fost gândite pentru a putea fi folosit de către cadre didactice în orele de materii socio-umane sau în orele de dirigenție. Broșura conține atât o parte introductivă și teoretică, cât și exerciții pentru elevi.

În perioada 2020-2022, Asociația Culturală Contrasens este partener de proiect CinED. CinEd este un proiectul european de cooperare cofinanțat prin programul Europa Creativă / MEDIA al Uniunii Europene dedicat educației cinematografice. Obiectivul său este de a ajuta un număr cât mai mare de tineri europeni, cu vârsta cuprinsă între 6 și 19 ani, să descopere cinematografia europeană.

Cined propune:

O platformă online pentru organizarea de proiecții publice

O colecție de filme europene selectate pentru un public tânăr

Materiale didactice care însoțesc proiecțiile

Sesiuni de formare și activități cu tinerii

FINANȚATORI

THE OTHER EUROPE’S CINEMA este un program de educație cinematografică pentru tineri, co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional, realizat cu sprijinul Primăriei Municipiului Timişoara şi al Consiliului Local Timişoara.

Urmărește-ne și pe canalele de Social Media: