Program alternativ de formare în educația media

ACCESS MEDIA este un program de formare alternativ de educație media, structurat pe 4 discipline: gândire critică, mass-media literacy, new media literacy și internet safety.

Scopul proiectului este să introducă în procesul de predare și învățare din școli dobândirea de competențe media, de selecție valorică, analiză și raportare critică la mesajele media, de a educa tinerii să înțeleagă, să privească critic și să știe să analizeze imaginile care le invadează spațiul public-privat.

În contextul societăţii prezente şi a boom-ului tehnologic care ne înconjoară, nu este de mirare că pentru o foarte mare parte dintre noi accesul la tehnologie a devenit un “modus vivendi” care ne-a acaparat modul în care ne desfășurăm activităţile şi ne-a făcut cât mai dependenţi de tot ce reprezintă aparatura electronică.

Difuzarea conţinutului creativ digital și multiplicarea platformelor de distribuţie online și mobile dau naștere la noi provocări pentru educaţia media. Educația media se referă la capacitatea de a accesa mijloacele de informare, de a înțelege și de a evalua cu spirit critic diferite aspecte ale acestora și ale conținutului lor și de a crea comunicări într-o varietate de contexte.

Cu toate acestea, pregătirea școlară a copiilor și a tinerilor din România încă nu a integrat educația media și digitală cât să acopere nevoile complexe de folosire a conținuturilor și platformelor media digitale. În lumea de astăzi, tinerii trebuie să își dezvolte abilități analitice care să le permită o mai bună înțelegere intelectuală și emoțională a mass-mediei digitale.

Access Media înseamnă ateliere de gândire critică, mass-media literacy, new media literacy și internet safety pentru elevii de liceu, un pachet de resurse online în educaţie media dedicat profesorilor pentru a putea fi folosit la orele de curs și o serie de lecții video despre noi, cu toții, pentru fiecare!

Despre media și educația media – Andrea Reisz

În lecția video de introducere, directorul de program Andrea Reisz discută următoarele teme: Care sunt momentele cheie din istoria mass-media? Care este diferența dintre media tradiționale și noile media? Care sunt conceptele de bază ale educației media?

Un exercițiu de gândire critică. Cum să interpretezi știri și postări de pe rețelele sociale – Alexandru Condrache

 Alexandru Condrache (cercetător) aduce în prim-plan câteva exemple din materialele devenite virale în mediile sociale: postări sau meme-uri care au fost preluate și distribuite de un număr mare de persoane. Prin diferite exerciții de gândire critică, Alex exemplifică cum ar putea fi abordate critic anumite discursuri și abordări.

Cum ne vaccinăm împotriva știrilor false – Brîndușa Armanca

 Brîndușa Armanca este profesor universitar, critic literar, eseistă, jurnalistă, traducatoare. În video-ul lecție „Cum ne vaccinăm împotriva știrilor false” discută despre ce înseamnă dezinformarea, ne prezintă câteva exemple de fake news și care sunt tehnicile de verificare a știrilor din mediul online.

Siguranța pe internet – Casandra Holoțescu

Casandra Holoțescu (lector universitar) ne prezintă principalele metode de atac online – phishing, pretexting, quid pro quo, scareware – și care sunt metodele prin care ne putem proteja de acestea. 

Descarcă fișele de lucru Access Media pe care le vei putea folosi în clasă, la orele de curs!

Aceste materiale au fost dezvoltate în cadrul proiectului Access Media, pentru atelierele de gândire critică, mass media literacy, new media literacy și internet safety. În octombrie și noiembrie 2020 în jur de 300 de elevi din Timiș au beneficiat de ateliere în cadrul proiectului.

Fișele de lucru au fost gândite însă pentru a putea fi folosite de către cadre didactice în orele de materii socio-umane sau în orele de dirigenție. Ele conțin atât o parte introductivă și teoretică, cât și exerciții pentru elevi.

Exerciții de gândire critică aplicate pe materiale devenite virale în mediile sociale

DESCARCĂ

Despre dezinformare, fake news și despre cum verificăm o știre

DESCARCĂ

Ce sunt noile media, ce înseamnă web 2.0, ce înseamnă democratizarea mediilor

DESCARCĂ

Principalele metode de inginerie socială și cum ne protejăm de ele

DESCARCĂ

Scopul Caietului de educație media. Ghidul profesorului pentru discipline socio-umane este să ofere ustensile profesorului de științe socio-umane pentru a dezvolta competențele media necesare adaptării elevilor la lumea interconectată de astăzi. Aceste ustensile pot fi folosite în cadrul disciplinelor pe care profesorul de socio-umane le predă, fără să presupună introducerea în curriculum a unei discipline noi. 

Dacă ne dorim să-i înțelegem pe tinerii de 14-19 ani (grupul țintă al activităților propuse în caiet) și să le transmitem abilități și cunoștințe relevante pentru viața lor, este foarte important să încercăm să cunoaștem cultura media în care trăiesc și să-i ajutăm să devină utilizatori media competenți. Dar pentru a face asta, trebuie ca noi înșine să înțelegem propria relație cu media. Este deci foarte important să abordezi educația media într-un mod foarte personal și să te observi în primul rând pe tine și relația ta cu media. Acesta este unul dintre principiile centrale ale acestui caiet.

Materialele didactice nu sunt gândite pentru un public avizat, nici nu își propun un discurs academic, sunt lecții pe înțelesul tuturor și au ca scop familiarizarea și instruirea unui public larg – elevi, profesori, părinți – cu privire la niște teme esențiale din educația media. Materialele au fost gândite pentru a putea fi utilizate de cadre didactice în cadrul orelor, dar și de părinți sau elevi în afara programului școlar.

FINANȚATORI

ACCESS MEDIA este un program alternativ de educație media, co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional, realizat cu sprijinul Consiliului Județean Timiș.

Urmărește-ne și pe canalele de Social Media: